کنجد یک محصول کشت شده بسیار کهن است و تصور می شود که اولین بار در آفریقا به دست آمده است. با این حال، برخی مورخان معتقد هستند که روغن این دانه ارزشمند را حدود 4000 سال پیش در بابل و آشور استفاده می کردند. چینی ها از روغن کنجد برای روشنایی و روان سازی جوهر برای نوشتن، استفاده می کردند.

ژاپنی ها از دانه های کنجد به عنوان یک غذای سالم استفاده می کنند و جهان را به سمت واردات کنجد کشانده است. حدود 70 درصد از دانه کنجد در جهان برای تولید روغن و غذا استفاده می شود. دانه کنجد سفید از مکزیک، گواتمالا و السالوادور وارد می شود این در حالی است که دانه های کنجد سیاه از چین و تایلند وارد می شوند. سالانه حدود 65 درصد از مصرف کنجد صرف تولید روغن و 35 در صد آن در بخش غذایی مصرف می شود. بخش غذایی شامل حدود 42٪ کنجد بوداده، 12٪ کنجد کامل، 36٪ کنجد شسته شده و 10٪ دانه کنجد بوداده به همراه نمک است. مردم عموما کنجد سفید را بیش تر از کنجد سیاه مصرف می کنند. روغن کنجد همچنین به عنوان روغنی مفید و سبک شناخته شده که دارای رنگ زرد کم رنگ است و تقریبا بدون بو و دارای طعم ملایمی است. این روغن شامل گلیسیرید است.

کاربرد غذایی و صنعتی کنجد

غذاهای زیادی وجود دارد که کنجد یکی از عناصر اصلی آن است. اروپایی ها گاهی از آن به عنوان یک جایگزین مناسب برای روغن زیتون استفاده می کنند. روغن کنجد نیز یک روغن عالی برای سالاد است و ژاپنی ها از این روغن برای پخت ماهی استفاده می کنند. دانه های کنجد تحت فرآیند پوست کنی ویژه ای قرار می گیرند تا دانه های کنجد روشنی تولید شود. پس از آن دانه ها را دو بار شست و شو می دهند، خشک می کنند و از آنها در نان های همبرگر استفاده می کنند. این فرآیند ویژه اجازه می دهد تا دانه های کنجد قرار گرفته بر روی نان ها پس از پخت رنگ سفید خود را حفظ کند. دانه های کنجد وقتی که برشته می شوند، طعم خوشایندی پیدا می کنند. نان، نان شیرینی، کوکی ها، شکلات و بستنی، محصولات ایده آلی برای دانه های کنجد برشته شده هستند. دانه کنجد به طور مکانیکی پوست می شوند ماده ی مناسبی برای تهیه شیرینی ها و آبنات ها است و همچنین با تهیه ارده از آن استفاده از این ماده را در صنعت شیرینی پزی افزایش داده اند. ارده غنی از پروتئین و منبع انرژی بسیار خوبی است. آرد کنجد یک پودر خوراکی، که به رنگ های کرم و قهوه ای روشن از دانه های کنجد بدست می آید. آرد کنجد دارای پروتئین بالا، سطوح بالایی از متیونین و تریپتوفان و 10 تا 12 درصد روغن کنجد است. دانه های کنجد حاوی کلسیم سه برابر بیشتر از همان مقدار شیر است.

روغن کنجد تصفیه شده به علت ویژگی های آنتی اکسیدانی آن، باعث افزایش طول عمر محصول و بهبود طعم آن برای استفاده در صنایع غذایی می شود. روغن کنجد برشته شده به دلیل وجود آنتی اکسیدان هایی که در طی برشته شدن در آن ایجاد شده است، باعث بهبود طعم و عطر غذاهای سرخ شده می شود.

کاربردهای صنعتی متعددی از کنجد شناسایی شده است. مردم آفریقا برای تهیه عطر از کنجد استفاده می کنند، ادکلن از گل های کنجد ساخته شده است. اسید Myristic (C14: 0) به عنوان یک عنصر پر کاربرد در تهیه لوازم آرایشی استفاده می شود. سزامین دارای فعالیت ضد باکتری و حشره کشی است و همچنین از آن به عنوان یک آنتی اکسیدان استفاده می کنند که می تواند باعث جذب کلسترول و تولید کلسترول در کبد شود. Sesamolin همچنین دارای خواص حشره کشی است و به عنوان یک ترکیب کننده برای تهیه حشره کش ها استفاده می شود. روغن کنجد به عنوان یک حلال روغنی برای داروها، نرم کننده های پوست و تولید مارگارین و صابون مورد استفاده قرار می گیرد. Chlorosesamone به دست آمده از ریشه های کنجد دارای فعالیت ضد قارچی است.

کاربرد دارویی کنجد

کاربردهای نیتروژنتیک زیادی از کنجد کشف شده است. کنجد فعالیت های آنتی اکسیدان ها و سلامتی را تقویت می کند. مقدار بالای سزیمین و sesamolin در کنجد شناسایی شده است. هر دو سزارین و سسامولین میزان اکسیداسیون اسیدهای چرب را  افزایش می دهند. به نظر میرسد مصرف دانه کنجد باعث افزایش گاما-توکوفرول پلاسما و افزایش فعالیت ویتامین E در بدن می شود که باعث می شود تا از بیماری سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری کند. دانه کنجد حاوی لسیتین است که فعالیت آنتی اکسیدان و هپاتوپروتئین دارد و میزان آن از 58 ppm تا 395 ppm متغیر است. لسیتین نیز برای کاهش استئاتوز کبدی در بیماران تغذیه ای در طولانی مدت و درمان موفق برای درماتیت و پوست خشک موثر است.

روغن کنجد یک داروی کمکی است که به عنوان یک حلال برای تزریق عضلانی استفاده می شود و خواص مواد مغذی، رطوبتی و نرم کننده دارد و به عنوان یک ملین نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن در قرن چهارم توسط چینی ها به عنوان درمان برای درد دندان ها و بیماری های لثه استفاده شده است. روغن کنجد به منظور کاهش کلسترول به علت محتوای بالای چربی اشباع نشده در آن شناخته شده است. از دیگر کاربردهای این روغن می توان به درمان بینایی تاری، سرگیجه و سردرد اشاره کرد. هندی ها از روغن کنجد به عنوان یک دهانشویه ضد باکتری استفاده کرده اند تا از اضطراب و بی خوابی رهایی یابند. اخیرا آزمایشی نشان داده است که روغن کنجد برای درمان خشکی مخاطی بینی در آب و هوای زمستانی خشک موثر است. علاوه بر این، روغن کنجد حاوی مقادیر زیادی از لینولئات در شکل تری گلیسیرید است که به طور انتخابی از رشد ملانوم بدخیم جلوگیری می کند. 

شستشوی کنجد و بوجار کنجد در سایت آسمان کنجد

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.