تاریخچه دانه کنجد به بیش از 5000 سال قبل باز می گردد...!!!

به نظر می رسد دانه های کنجد یکی از اولین چاشنی ها و همچنین یکی از اولین گیاهانی است که انسانها برای تهیه روغن خوراکی از آن استفاده می کردند.

تاریخچه دانه کنجد

اصطلاح انگلیسی کلمه کنجد (Sesame) به کلمه عربی simsim،  و یا کلمه قبطی semsem و یا به کلمه مصری semsent باز می گردد(همچنان که در Ebers Papyrus لیست شده است، کتابی شامل فهرستی از گیاهان و ادویه جات کشف توسط باستان شناس آلمانی مشهور Ebers) .

اولین استفاده ثبت شده از ادویه، دانه کنجد ، از یک اسطوره آشوری است که ادعا می کند که خدایان قبل از ایجاد زمین، نوشیدنی از کنجد را نوشیده اند.

کنجد هندی نوعی کنجد بومی مربوط به شرق هند است، که تاریخ استفاده از آن به 3000 قبل میلاد باز می گردد. بیش از 5000 سال پیش، چینی ها با سوزاندن روغن کنجد از آن به عنوان یک منبع روشنایی استفاده می کردند و همچنین از دوده حاصل از آن به عنوان جوهر برای ثبت یادداشت های خود استفاده می کردند.

برده های آفریقایی، دانه های کنجد را به امریکا آورده اند، و اکنون این دانه ها تبدیل به یک ماده غذایی بسیار محبوب در آمریکا شده است.

با گذشت زمان، دانه های کنجد تبدیل به یک منبع غذایی و روغن عالی شد. روغن دانه کنجد هنوز هم منبع اصلی چربی استفاده شده در آشپزی شرق و غرب دنیا است.

انواع دانه های کنجد

مراقب دانه های کنجد رنگ شده باشید...!!!

این گیاه سالانه می تواند تا ارتفاع هفت پا بلند شود، اگرچه طول بیشتر گیاهان دو تا چهار فوت می باشد. گل های سفید، صورتی و یا بنفش آن، بسیار مشابه گل های انگشتدانه است که درون غلاف آن دانه های کنجد خوراکی قرار گرفته است زمانی که این رشد این دانه ها کامل می شود این دانه ها به بیرون از غلاف خود پرتاب می شوند، از آنجا که این روند باعث از بین رفتن دانه ها می شود، غلاف ها اغلب قبل از اینکه به طور کامل رسیده شوند با دست چیده می شوند.

پوسته دانه های کنجد اغلب از آن حذف می شود که حاوی 2 تا 3 درصد اسید اگزالیک است که می تواند کلسیم را به خود جذب کرده و طعم تلخی را در آن به وجود آورد.

انواع دانه های کنجد

دانه های کنجد دارای تنوع رنگی است و این موضوع بستگی به انواع گیاهان و رنگ گل های آن دارد، از جمله قهوه ای کم رنگ، قرمز، سیاه، زرد، و شکل مرسوم آن، رنگی مایل به خاکستری بسیار کمرنگ است. گفته می شود که دانه های تیره تر از طعم بیشتری برخوردارند اما مراقب دانه های رنگ شده باشید.

ارده

ارده یک خمیر بدست آمده از دانه های کنجد زمین است که در بسیاری از دستور العمل های غذایی خاور دور و خاورمیانه استفاده می شود. شما می توانید به راحتی آن را در بسیاری از فروشگاه ها تهیه کنید .

انتخاب و نگه داری دانه های کنجد

دانه های کنجد دارای عمر کوتاهی هستند...!!!

انتخاب دانه کنجد

دانه های کنجد دارای طعمی دل نشین، کمی شیرین و معطر هستند که با برشته کردن آن این خصوصیات عالی افزایش می یابد. نوعی از آن که به طور گسترده ای در دسترس است نوع سفید و سیاه آن است. کنجد سفید دارای طعم دلپذیری است و می تواند در تمام خوراک هایی که نیاز به افزودن کنجد دارند مورد استفاده قرار گیرد. کنجد سیاه دارای عطر و طعم قوی تر و رایحه دلپذیرتری است و بهتر است در کنار دیگر ترکیبات جسورانه استفاده شوند تا خوراک شما را خوش طعم تر کند.

دانه های کنجد معمولا در بخش ادویه جات فروشگاه های مواد غذایی بسته بندی می شوند و شما می توانید آنها را به میزان دلخواه خریداری نمایید.

با توجه به محتوا و خواص بالای آن، این دانه ها به سرعت فاسد می شوند، پس بهتر است آنها را در مقادیر کوچک خریداری کرده و سریعا از آنها استفاده کنید.

برای به دست آوردن طعم آجیلی این دانه های کنجد، شما می توانید آنها را برشته نمایید. برای این کار دو روش وجود دارد: آن را بر روی گاز خشک کنید و یا آن را درون فر قرار دهید. روش اجاق گاز روش سریعتری است؛ به سادگی لایه ای از دانه های کنجد را در یک کاسه ی خشک بریزید  و گه گاهی آن را حرارت دهید تا طلایی شده عطر آن به مشام برسد این کار 3 تا 5 دقیقه طول می کشد. همچنین میتوانید دانه ها را بر روی سینی فر پخش کنید و در فر 350 درجه فارنهایت به مدت 8 تا 15 دقیقه در معرض حرارت قرار دهید تا به رنگ طلایی قهوه ای تبدیل شود و عطر آن به مشام برسد.

نگه داری دانه های کنجد

دانه های کنجد باید در ظرفی ذخیره شوند که هوا به داخل آن نفوذ نکند. دانه های کنجد را می توان در یک مکان سرد و خشک برای مدت سه ماه نگهداری کرد. اما اگر شما دانه ها کنجد را درون یخچال قرار دهید، عمر آنها تا 6 ماه طول می کشد؛ منجمد کردن آنها عمر آنها را تا یک سال افزایش می دهد.

از سوی دیگر، روغن کنجد به طور قابل ملاحظه ای پایدار است و می توان آن را برای سال ها بدون اینکه فاسد شود، حتی در هوای گرم، نگه داری کرد.

در انتها باید خاطر نشان کرد آسمان کنجد متخصص در زمینه شستشوی کنجد و بوجار کنجد با فراهم آوردن محصولات کنجدی با درجه کیفیفت بالا توانسته اطمینان بالایی را در بین خریداران ایجاد نماید

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.