شستشوی کنجد عملی است که بعد از برداشت باید انجام شود، همچنین به دلیل همراه بودن با ناخالصی هایی همچون خاک و خاشاک باید بوجار کنجد بر روی آن انجام شود برخی از کنجد ها به دفعات بوجاری می شوند تا از تمیزی و پاک شدن آن ها اطمینان حاصل گردد. بعد از بوجار کنجد، شستشوی کنجد انجام می شوند و به صورت تمیزه شده عرضه می گردد.

 خاک و ناخالصی هایی نظیرکنجد پوک ، چوب ، غبار و از همه مهمتر فضله موش که در کنجد های شسته نشده بسیار دیده میشود در این مرحله از کنجد به صورت دقیق جدا میشود.

همچنین در هنگام شستشوی کنجد رطوبت در کنجد های شسته نشده یا به اصطلاح (به حال خود) بین %۸ الی %۱۲ بوده که در فرآیند شست و شو و پس از آن خشک کردن بین %۱ الی %۱٫۵ قرار میگیرد و تمامی فرایند های خشک کردن کنجد توسط دستگاه های تمام اتوماتیک بدون دخالت دست انجام میگیرد.

و مهمترین عامل که فقط با آنالیز مشخص میشود : فلزات سنگین که در زمان برداشت دانه کنجد از طریق آفت کش ها و کود های شیمیایی همراه آن میشود و تحت هیچ شرایطی مگر شستشوی کنجد با پیشرفته ترین ماشین آلات از کنجد جدا نمیشود ؛ به وسیله ی ماشین آلات شستشوی کنجد میزان این فلزات سنگین را در دانه شسته شده به صفر برساند
در مجموع فرایند های بالا که برای شست و شو کنجد انجام میشود ، کنجد پس از خارج شدن از سیستم شست و شو بیش از %۲۰ از وزن خود را از دست داده و حاصل آن مرغوب ترین و ارزنده ترین کنجد هم به جهت خوراکی و هم به جهت استفاده در فروشگاه های روغنگیری میباشد.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.